Пустой дом

Артём Филатов, Владимир Чернышев

2014

Инсталляция

Основной проект IV Московской биеннале молодого искусства, Музей Москвы


Деревянная архитектура в России все больше теряет свою ценность в глазах подавляющего большинства жителей. Исторические центры городов меняют деревянный облик на бетонно-стеклянно-многоэтажный, люди покидают деревни, бросая свои дома. Традиционный народный быт и дух становятся этнографической диковиной и быстро уходят в небытие. Дерево – самый натуральный, естественный материал для строительства в человеческой культуре – сознательно или бессознательно возвращается природе, ее изначальному хаосу. Деревянный дом – часть исчезающего мира, практически ушедшего в забвение, оставившего после себя артефакты, секреты и сокровища, не нужные практически никому.
Идея проекта – из специально собранных материалов, в том числе из подлинных фрагментов старых домов, разрушенных или заброшенных, создать в музейном пространстве деревянное сооружение – символ всех деревянных строений и их связей с реальным миром. Для кого-то деревянная постройка – памятник архитектуры, для кого-то исторический артефакт, кто-то в ней видит пример гармонии и мастерства, а кого-то притягивает созерцание смиренного процесса ветшания и распада, того, что в Японии называют “ваби-саби”.

Empty house

Artem Filatov, Vladimir Chernyshev

2014

Installation

Main project of IV Moscow International Biennale For Young Art, Moscow Museum


The value placed by most Russians on wooden architecture has seen a radical decline. In the historic centers of towns and cities, wood has already given away to multi-storey concrete and glass buildings as people move away from their villages, abandoning their izbas ( traditional wooden house ). The old way of life and sensibility has become an ethnographic curiosity and is quickly fading into oblivion.
Wood — the most natural of materials — consciously or unconsciously is rendering itself back to its original chaos. A wooden house is only part of a vanished world, now almost forgotten, of which only traces remain — artifacts, secrets and treasures that hardly anyone needs. This work, a wooden structure in the museum space, is constructed out of specially collected materials from Nizhny Novgorod Region that have been destroyed or abandoned. It therefore becomes a representation of all wooden structures and their connection to the real world.
To
one person a wooden buildings is an architectural monument, to another it is an historical artifact, while someone else sees it as a paradigm of harmony and craftsmanship, and yet another enjoys contemplating the process of resigned dilapidation and decay — an exquisite melancholy based on transience and imperfection that in Japan is characterized by the notions of wabi-sabi.